Έτσι πρέπει να είναι όλα τα κράσπεδα των πεζοδρομίων
Η σημασία της χρωματικής οριοθέτησης για την ασφάλεια των πεζών
Ως άνθρωπος με οπτική αναπηρία και οπτική οξύτητα μικρότερη από 1/20, αντιλαμβάνομαι με διαφορετικό τρόπο τον χώρο γύρω μου. Για εμάς, τους ανθρώπους με χαμηλή όραση – που συχνά συνοδεύεται από δυσχρωματοψία ή αχρωματοψία – ο χρωματικός διαχωρισμός του πεζοδρομίου από το οδόστρωμα δεν είναι απλώς αισθητική λεπτομέρεια, αλλά ζήτημα ύψιστης ασφάλειας.
Γιατί χρειάζεται ο χρωματισμός των κρασπέδων
Η λύση για την αποφυγή ατυχημάτων είναι απλή: έντονος και άρα ευδιάκριτος χρωματισμός των κρασπέδων. Τα πεζοδρόμια συχνά «χάνονται» μέσα στη χρωματική ομοιομορφία που δημιουργεί η σκόνη στο πεζοδρόμιο και την άσφαλτο. Ένα χρώμα όπως το λευκό είναι ουδέτερο, ταιριάζει παντού και γίνεται εύκολα αντιληπτό, όχι μόνο από άτομα με χαμηλή όραση αλλά και από οδηγούς με φυσιολογική όραση.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η ελάχιστη όραση που απαιτείται για την έκδοση διπλώματος οδήγησης είναι 5/10 (50%), κάτι που δείχνει πόσο σημαντική είναι η οπτική αντίθεση στην οδική ασφάλεια.
Τι συμβαίνει στο εξωτερικό
Σε κάποιες χώρες, όπως το Ισραήλ, η χρωματική οριοθέτηση των πεζοδρομίων είναι υποχρεωτική. Εκεί, κάθε πεζοδρόμιο διαθέτει λευκή σήμανση στο κράσπεδο ανά ένα μέτρο, εξασφαλίζοντας καλύτερη ορατότητα για όλους – οδηγούς, πεζούς και άτομα με οπτική αναπηρία.
Προσωπική εμπειρία
Το παράδειγμα αυτό το βίωσα στα Λουτρά Λουτρακίου Αριδαίας (Νομός Πέλλας). Στα μόλις 100 περίπου μέτρα όπου το κράσπεδο ήταν χρωματικά οριοθετημένο, αισθάνθηκα πραγματική ασφάλεια, γνώριζα πού πατούσα και ποια ήταν τα όρια του δρόμου και του πεζοδρομίου.
Ωστόσο, στο μεγαλύτερο μέρος του πεζοδρομίου που δεν υπήρχε χρωματισμός στο κράσπεδο, βρέθηκα δύο φορές στον δρόμο, με κίνδυνο ατυχήματος.
Κάλεσμα στην Πολιτεία
Η Περιφερειακή Ένωση Τυφλών Κρήτης καλεί την Πολιτεία να θεσπίσει μία νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) η οποία να είναι απλή, σαφής και κατανοητή σε όλες της διατάξεις. Που θα περιλαμβάνει την υποχρεωτική χρωματική οριοθέτηση των κρασπέδων σε όλα τα έργα κατασκευής πεζοδρομίων, με διακεκομμένη ή συνεχόμενη χρωματική οριοθέτηση του πεζοδρομίου από τον δρόμο.
Μενέλαος Α. Μαρκοδημητράκης 12-9-2025