Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024
Επιστολές

Επιστολή προς τον αντιδήμαρχο κ Σισαμάκη Γιώργο 23-1-2024

Επιστολή Ενημέρωσης για την κατάσταση προσβασιμότητας στην πόλη του Ηρακλείου.

Η Περιφερειακή Ένωση Τυφλών Κρήτης (Π.Ε.Τ.Κ.), παράρτημα του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών (Π.Σ.Τ.) και αποκλειστικός φορέας και εκπρόσωπος  των ανθρώπων με οπτική αναπηρία και των οικογενειών τους στην Κρήτη, θα ήθελε να σας συγχαρεί  για την ανάδειξή  σας ως αντιδήμαρχος τεχνικών έργων Ηρακλείου και να σας ευχηθεί κάθε επιτυχία στο έργο σας!

κύριε Αντιδήμαρχε, θέλουμε να σας κάνουμε μία γενικότερη ενημέρωση για την κατάσταση της προσβασιμότητας στην πόλη του Ηρακλείου. Αυτή αφορά όλους τους  πεζούς, τους  ανθρώπους με αναπηρία και ειδικότερα τους ανθρώπους με οπτική αναπηρία, τους οποίους και εκπροσωπούμε!

Ως πολίτες του Ηρακλείου θέλουμε να αναφερθούμε ευρύτερα στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η πεζή κινητικότητας στην πόλη.

  • Οδοί όπως, η Εθνικής αντιστάσεως, μέρος της Λεωφόρου Κνωσού, μέρος της Λεωφόρου Ικάρου και ιδιαίτερα στο ύψος της Αλικαρνασσού και σε πολλές άλλες κεντρικές οδούς, δεν υπάρχουν καθόλου πεζοδρόμια. Αυτό είναι ένα πρόβλημα που καλείστε να επιλύσετε εάν η νέα Δημοτική Αρχή θέλει να δημιουργήσει πεζή κινητικότητα στην πόλη.
  • Πολλές οδοί και λεωφόροι όπως, η Λεωφόρος Δημοκρατίας, η μικρή και η μεγάλη λεωφόρος Κνωσού, η οδός Χρυσοστόμου, η Λεωφόρος Ιωνίας, η Γεωργίου και Ανδρέα Παπανδρέου, η οδός Πλαστήρα, η Λεωφόρος Παπαναστασίου και πολλές άλλες οδοί, έχουν πεζοδρόμια, αλλά δεν είναι προσβάσιμα στους πολίτες και φυσικά στους πιο ευάλωτους, όπως είναι οι άνθρωποι με αναπηρία. Όταν λέμε δεν είναι προσβάσιμα δεν εννοούμε πως δεν μπορούμε να ανέβουμε επάνω σε αυτά, εννοούμε ότι είναι απροσπέλαστα. Είναι απροσπέλαστα γιατί οι προηγούμενες δημοτικές αρχές επέλεγαν να φτιάχνουν στενά  πεζοδρόμια γεμίζοντας τα με αστικό εξοπλισμό, δίνοντας προτεραιότητα στα  δέντρα, τις κολώνες φωτισμού και σήμανσης, τα παγκάκια και άλλα, έτσι οι πολίτες και ιδιαίτερα οι άνθρωποι με αναπηρία, δεν μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν.
  • Από το Ηράκλειο απουσιάζουν οι ακτινωτές διαδρομές των πεζών προς και από το κέντρο της πόλης, από τις οποίες θα μπορεί ένας πεζός, με, η χωρίς αναπηρία, να έρθει στο κέντρο της πόλης και πίσω. Η μεγαλύτερη διαδρομή προς το κέντρο, δεν ξεπερνά την μία ώρα με τα πόδια, ενώ ο μέσος όρος είναι τα 25 λεπτά. Περιοχές όπως,  ο Πόρος, οι Πατέλες, η Κηπούπολη, το Μπεντεβή, το Ατσαλένιο, ο Μασταμπάς, η Θέρισο, τα Καμίνια και άλλες περιοχές που απέχουν 20-25 λεπτά από το κέντρο της πόλης, ουσιαστικά δεν έχουν ασφαλή και σύμφωνα με τη νομοθεσία σύνδεση για την πεζή κινητικότητα.
  • Σε κάθε έργο ανάπλασης δρόμου που γίνεται τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο, λαμβάνονται υπόψη δύο και μόνοι παράμετροι. Αυτοί είναι:  να υπάρχει χώρος για την στάθμευση των αυτοκινήτων και να φυτευτούν δέντρα  στα πεζοδρόμια. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τη νομοθεσία, που θεωρεί δεδομένο ότι θα υπάρχουν μόνο αυτοκίνητα σε κίνηση και στα πεζοδρόμια προβλέπει Ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών. Προκειμένου να αποφευχθεί αυτή η διαφορά, σας προτείνουμε την εφαρμογή της νομοθεσίας που δίνει προτεραιότητα στους πεζούς, δηλαδή διορθώστε τα παλιά πεζοδρόμια και φτιάξτε τα νέα χωρίς να τα αντιμετωπίζετε σαν παρτέρια, καθώς ένα δέντρο ακόμα και αν δεν εμποδίζει όταν φυτευτεί, είναι βέβαιο πως σε πολύ λίγα χρόνια, ο κορμός του θα αιωρείται πάνω από το πεζοδρόμιο, οι ρίζες του θα έχουν σηκώσει τις πλάκες ή το τσιμέντο και τα κλαδιά του θα εμποδίζουν τους πεζούς, σενάριο που υπάρχει σε κάθε πεζοδρόμιο της πόλης.
  • Οι πεζόδρομοι που έχουν φτιαχτεί τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο, είναι δυσλειτουργικοί. Είναι δυσλειτουργικοί  γιατί στο κεντρικό και μεγαλύτερο εύρος τους, έχουν κατασκευαστεί σαν καλντερίμι, πράγμα δυσβάδιστο για τις γυναίκες με τακούνι, για τους ανθρώπους που κινούνται με αμαξίδιο, για τους τυφλούς που το μπαστούνι μπλέκεται ανάμεσα στις προεξοχές, ενώ ούτε λόγος να γίνεται για τις μητέρες και τα μωρά τους σε καροτσάκι. Όλοι εμείς καλούμαστε να συμπτυχθούμε δεξιά η αριστερά των (πεζόδρομων) ανάμεσα σε δέντρα  και παγκάκια , παραδείγματος χάριν στους πεζόδρομους της μικρής Έβανς,της  Δικαιοσύνης και της 1821. Οι επόμενοι πεζόδρομοι που θα κατασκευαστούν στο Ηράκλειο πρέπει να ομοιάζουν προς την Δεδάλου, την Χάνδακος και την 1866, εννοείται με τις σύγχρονες προδιαγραφές που ορίζει η νομοθεσία και η κοινή λογική.
  • Στο Ηράκλειο έχουν κατασκευαστεί πεζόδρομοι και πεζοδρόμια χωρίς οδηγούς όδευσης τυφλών, αυτό σημαίνει ότι αυτά τα έργα είναι μη προσβάσιμα σε τυφλούς, όπως θα έπρεπε σύμφωνα με την νομοθεσία. Δεν θα επιτρέψουμε άλλο έργο στο οποίο δεν θα έχει τηρηθεί η νομοθεσία που προβλέπει κατ ελάχιστον ελεύθερες ζώνες όδευσης πεζών 1,50 και 2,00 μ, με οδηγούς όδευσης τυφλών.

Εν κατακλείδι, σας ζητούμε την εφαρμογή της νομοθεσίας. Η ΚΥΑ την οποία καλείστε να εφαρμόσετε και να διορθώσετε τα έργα της προηγούμενης δημοτικής αρχής, είναι η 2621/Β/2009 και τα νέα έργα καλείστε να τα φτιάξετε με την ΚΥΑ 6213/Β/2022.

Μπορείτε κύριε αντιδήμαρχε να φτιάξετε εκτεταμένο δίκτυο πεζοδρομίων χαμηλού κόστους με τις εξής προδιαγραφές: πεζοδρόμια από τσιμέντο, τουλάχιστον 1,50 μ, οδηγό όδευσης τυφλών και από τις δύο πλευρές του δρόμου, οριοθέτηση του κράσπεδου με λευκή γραμμή, ράμπες όσο είναι το πλάτος του πεζοδρομίου, όπου κρίνεται σκόπιμο να τοποθετηθούν κολωνάκια , αυτά πρέπει να είναι, πάνω στο κράσπεδο με τουλάχιστον 80 πόντους ύψος και διαφορετικό χρώμα, κολώνες σήμανσης-φωτισμού, στάσεις, κάδοι, παγκάκια, δέντρα, μπαίνουν μόνο εάν υπάρχει επαρκή πλάτος πεζοδρομίου τουλάχιστον 1,50 μ και διασφαλίζεται η ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών. Στην πόλη προτεραιότητα έχουν οι πολίτες. 

Είμαστε στην διάθεση σας προκειμένου να σας υποδεικνύουμε τα παράλογα της πόλης και ευελπιστούμε ότι θα ανταποκρίνεστε για την άμεση διόρθωσή τους.                                           

Με εκτίμηση για τη Δ.Ε.

Ο Πρόεδρος: Μαρκοδημητράκης Μενέλαος

Η Γεν. Γραμματέας: Γιαννιδάκη-Κατσιπουλάκη Καλλιόπη

Περιφερειακή Ένωση Τυφλών Κρήτης

Το να είναι ένας τυφλός μέλος της ΠΕΤΚ, δεν θα πάρει πίσω το φως του, σίγουρα όμως θα ωφεληθεί μαθαίνοντας τα δικαιώματα του διαπιστώνοντας ότι δεν είναι μόνος.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *