Πέμπτη, 23 Μαΐου, 2024
Επιστολές

Ενημέρωση του Δήμου Ηρακλείου για την χρησιμότητας οδηγών όδευσης τυφλών 6-2-2023

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑΣ
ΟΔΗΓΩΝ ΟΔΕΥΣΗΣ ΤΥΦΛΩΝ

Κύριε Αντιδήμαρχε Τεχνικής Υπηρεσίας Δήμου Ηρακλείου,

Σε συνέχεια της επιστολής διαμαρτυρίας που αποστείλαμε στις 25-1-2023 στο Δήμο Ηρακλείου, η Περιφερειακή Ένωση Τυφλών Κρήτης, κρίνει σκόπιμο με την παρούσα επιστολή, να σας ενημερώσει για τη σκοπιμότητα τοποθέτησης των οδηγών όδευσης τυφλών.

Οι οδηγοί όδευσης τυφλών είναι 100% απαραίτητοι για τους ανθρώπους με ολική απώλεια όρασης, καθώς αυτές οι πλάκες με τις ραβδώσεις είναι αυτές που κρατάνε τον τυφλό στην πορεία του, ανιχνεύοντας τις με το λευκό του μπαστούνι και τα πόδια του, χωρίς να αποπροσανατολίζεται. Όπως προβλέπει στην Ελλάδα η ΚΥΑ 2621/2009 που ίσχυε έως τις 7-12-2022 και η οποία αντικαταστάθηκε με την ΚΥΑ 6213/Β/7-12-2022.

Για έναν τυφλό δεν υπάρχει ένα πεζοδρόμιο όπως το αντιλαμβάνεται ένας βλέποντας, υπάρχει μόνο ο οδηγός όδευσης τυφλών που είναι μέσα στο προβλεπόμενο εύρος της Ελεύθερης Ζώνης Όδευσης Πεζών. Όταν δεν υπάρχει ο οδηγός όδευσης τυφλών, δεν υπάρχει η έννοια της ευθύγραμμης πορείας όπως σε ένα βλέποντα. Αυτό σημαίνει ότι ο τυφλός θα χτυπήσει πάνω στους γερμένους κορμούς δέντρων, στις στάσεις λεωφορείων, στις κολώνες, θα σκοντάψει στις σηκωμένες από τις ρίζες πλάκες, στα εμπορεύματα των καταστημάτων και σε άλλα εμπόδια.

Στο σημείο αυτό και σε απάντηση της άποψης που εκφράστηκε στη συνεδρίαση της Επιτροπής προσβασιμότητας το Δεκέμβριο του 2021, για το ότι σε κάποια χώρα της Ευρώπης, οι οδηγοί όδευσης τυφλών τοποθετούνται μόνο στις εισόδους και εξόδους των πεζοδρομίων, θα θέλαμε να τονίσουμε πως δεν θα μπορούσε να συμβαίνει αυτό, εάν δεν τηρούνταν απόλυτα από τις αντίστοιχες Δημοτικές αρχές οι Ελεύθερες Ζώνες Όδευσης Πεζών με μηδενικά εμπόδια, σαφή οριοθετημένα πεζοδρόμια διαχωρισμένα από τον χώρο του αστικού εξοπλισμού, του χώρου φύτευσης, των ποδηλατοδρόμων και αν δεν ήταν απαλλαγμένα από άλλα στοιχεία. Επιπρόσθετα, στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες τα άτομα με οπτική αναπηρία, έχουν δια βίου εκπαίδευση στην Κινητικότητα, τον Προσανατολισμό και στις δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης, ενώ εδώ, τουλάχιστον στην Κρήτη, δεν υπάρχει καμία τέτοια υπηρεσία..

Ο οδηγοί όδευσης σε έναν πεζόδρομο διαδραματίζουν σπουδαίο ρόλο, όπως και σε ένα πεζοδρόμιο. Αν δεν υπάρχει οδηγός όδευσης τυφλών σε έναν πεζόδρομο, τότε ο τυφλός έχει ως μοναδική επιλογή την κίνηση παράλληλα με τα κτήρια, χρησιμοποιώντας τα για οδηγό κίνησης. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει συνέχεια να εντοπίζει και να αποφεύγει κολωνάκια, σκαλοπάτια, ανοικτές πόρτες και παράθυρα, εμπορεύματα, τραπεζοκαθίσματα, στοιχεία που προεξέχουν από τα κτήρια και άλλα. Μετατρέποντας έτσι την κίνηση στην πόλη από μια τυπική υπόθεση σε δρόμο μετ εμποδίων με σοβαρό ζήτημα ασφάλειας.

Κύριε Αντιδήμαρχε Τεχνικής Υπηρεσίας Δήμου Ηρακλείου, σας καλούμε να κλείσετε με ένα μαντίλι τα μάτια σας σε ένα γνωστό σας πεζόδρομο, χωρίς οδηγό όδευσης τυφλών. Θα διαπιστώσετε σύντομα, μετά από μερικά βήματα, ότι θα χαθείτε. Στη συνέχεια, προσπαθήστε να κάνετε το ίδιο σε έναν πεζόδρομο με οδηγό όδευσης τυφλών. Στην περίπτωση αυτή, δεν θα χαθείτε και εφόσον έχετε λευκό μπαστούνι, δεν θα φοβάστε και να προχωρήσετε.

Οι οδηγοί όδευσης τυφλών διαδραματίζουν επίσης σπουδαίο ρόλο για τα άτομα με σοβαρά προβλήματα όρασης. Ένας άνθρωπος με ελάχιστη όραση, ακόμη και χωρίς λευκό μπαστούνι χρησιμοποιεί τους οδηγούς όδευσης τυφλών, προκειμένου να αποφεύγει όλα εκείνα τα εμπόδια όπως, κολωνάκια, παγκάκια, κολώνες σήμανσης και κάθε είδους αστικό εξοπλισμό ή μη είναι πάνω στους πεζόδρομους και τα πεζοδρόμια.

Κύριε Αντιδήμαρχε Τεχνικής Υπηρεσίας Δήμου Ηρακλείου, έχουμε ακούσει κατά καιρούς παράπονα σχετικά με δυσκολία στο βάδισμα ευαίσθητων ανθρώπων λόγω της ύπαρξης αυτών των ανάγλυφων πλακών. Θα θέλαμε να δώσουμε μια απάντηση σε αυτό το παράπονο. Αν τηρούνταν σε νέα έργα και παλιά, το ελάχιστο πλάτος των πεζοδρομίων χωρίς φύτευση, χωρίς αστικό εξοπλισμό, όπως ορίζει η ΚΥΑ 2621/2009, δεν θα ενοχλούσαν κανένα οι 35 πόντοι που καταλαμβάνουν οι ανάγλυφες πλάκες σε όλο το πλάτος του πεζοδρομίου. Επειδή προσπαθούμε να εντοπίσουμε τους λόγους που δεν τοποθετείτε οδηγούς όδευσης τυφλών σε έργα που υλοποιείτε, πρέπει να δώσουμε απάντηση σε κάθε δυνατό ερώτημα και προβληματισμό σας.

Περιμετρικά του πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου δεν υπάρχει σε κανένα πεζόδρομο οδηγός όδευσης τυφλών. Στους παλαιούς πεζόδρομους ενδεχομένως να μην προβλεπόταν η τοποθέτηση οδηγών όδευσης τυφλών. Δεν βρίσκουμε όμως κανένα λόγο για την μη τοποθέτηση οδηγών όδευσης τυφλών τουλάχιστον στους νέους κεντρικούς πεζόδρομους που οδηγούν στο Πολιτιστικό Κέντρο. Δεν μπορούμε να δεχτούμε ούτε το επιχείρημα του κόστους, καθώς έχουν τοποθετηθεί πληθώρα από μεταλλικά κολωνάκια και μάλιστα ακόμα εκεί που οριοθετούν τον δρόμο από τα κτήρια χωρίς κανένα λόγο.

Ολοκληρώνοντας την επιστολή μας, θέλουμε να σας επισημάνουμε ότι, θα πρέπει να τοποθετήσετε οδηγό όδευσης τυφλών σε όλο το μήκος του τσιμεντένιου πεζόδρομου πάνω στα Ενετικά τείχη μαζί με τα σημεία εσόδου και εξόδου στο κέντρο που πεζόδρομου. όπως έχει γίνει στον κεντρικό διάδρομο του Πάρκου Γεωργιάδη. Καθώς επίσης και σε όλα τα έργα που προγραμματίζετε, όπως την ανάπλαση της οδού Μητσοτάκη και 18 Άγγλων, την πλατεία Ελευθερίας, το πάρκο Ερυθραίας και άλλα. Επίσης, θα θέλαμε να σας ζητήσουμε να εφαρμόσετε μελέτη προσβασιμότητας σε όλα τα έργα της παρούσας δημοτικής αρχής και ιδιαίτερα σε αυτά που απουσιάζουν σημαντικά στοιχεία για την προσβασιμότητα από τυφλούς.

Περιφερειακή Ένωση Τυφλών Κρήτης

Το να είναι ένας τυφλός μέλος της ΠΕΤΚ, δεν θα πάρει πίσω το φως του, σίγουρα όμως θα ωφεληθεί μαθαίνοντας τα δικαιώματα του διαπιστώνοντας ότι δεν είναι μόνος.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *