Εισήγηση προς την τεχνική υπηρεσία του Δήμου Ηρακλείου
Εισήγηση της Π.Ε.Τ.Κ., προς την τεχνική υπηρεσία του Δήμου Ηρακλείου, σχετικά με την ανάπλαση 11 οδών της πόλης αλλά και γενικότερα.
Η Περιφερειακή Ένωση Τυφλών Κρήτης (Π.Ε.Τ.Κ.), παράρτημα του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών (Π.Σ.Τ.) και αποκλειστικός φορέας και εκπρόσωπος των ανθρώπων με οπτική αναπηρία και των οικογενειών τους στην Κρήτη, θα ήθελε να τονίσει ότι κάθε έργο ανάπλασης κοινόχρηστων χώρων θα πρέπει να σχεδιάζεται και να υλοποιείται με βάση την κείμενη Νομοθεσία. Στην προκειμένη περίπτωση με την ΚΥΑ 6213/Β/2022 και όχι παλαιότερη, σε ο,τι έχει να κάνει με την προσβασιμότητα των κοινοχρήστων χώρων, πεζοδρόμια, πεζόδρομοι, πλατείες και όπου αλλού ορίζει η συγκεκριμένη ΚΥΑ.
Η Περιφερειακή Ένωση τυφλών Κρήτης έχοντας γνώση της πραγματικότητας του Ηρακλείου, θα εισηγηθεί μία σειρά από ρεαλιστικές προτάσεις απόλυτα σύμφωνες με την νομοθεσία και την προσβασιμότητα των ανθρώπων με οπτική αναπηρία αλλά και γενικότερα.
Επειδή αναφερόμαστε σε πεζοδρόμια που οριοθετούνται στα όρια της νομοθεσίας, προτείνουμε οι οδηγοί όδευσης τυφλών να έχουν το ελάχιστον πλάτος που ορίζει η νομοθεσία, δηλαδή 30 εκ.
Επιπλέον, οι οδηγοί όδευσης τυφλών θα πρέπει να τοποθετούνται σε ευθεία γραμμή κατά μήκος των πεζοδρομίων, να μην παρακάμπτουν τα τυχόν καπάκια φρεατίων αλλά να συνεχίζουν αμέσως μετά από αυτά και καλό θα είναι όταν στρίβει το πεζοδρόμιο με αμβλεία γωνία, να ακολουθεί και ο οδηγός όδευσης τυφλών.
Στη συνέχεια, είναι αναγκαίο να τονιστεί ότι ο οδηγός όδευσης τυφλών ΔΕΝ πρέπει να τοποθετείται στις ελάχιστες αποστάσεις από τα κτήρια, δηλαδή 50 πόντους, από την άκρη του κρασπέδου, από τους κορμούς των δέντρων και από κάθε άλλο μέρος αστικού εξοπλισμού αλλά θα πρέπει να τοποθετείται στο μέσο της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών. Επίσης, θα πρέπει να έχει σύμφωνα με την νομοθεσία εντελώς διαφορετικό χρώμα από το υπόλοιπο πεζοδρόμιο και φολιδωτές πλάκες σε σχήμα τετραγώνου όταν αλλάξει η κατεύθυνση, όπως επίσης θα πρέπει να έχει τις ανάλογες πλάκες στις απολήξεις των πεζοδρομίων. Τέλος, ο οδηγός όδευσης τυφλών θα πρέπει να τοποθετείται και στα δύο πεζοδρόμια σύμφωνα με την Νομοθεσία.
Όσον αφορά τη δημιουργία πεζοδρομίων, αυτά σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να έχουν κυματοειδή μορφή. Θα πρέπει να έχουν ομοιόμορφη επιφάνεια και κλίση, ενώ σε περίπτωση που δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά, π.χ. σε είσοδο χώρου στάθμευσης, θα πρέπει η βύθιση του πεζοδρομίου να γίνεται όσο πιο ομαλά γίνεται, προκειμένου η διαφορά στην κλίση κατά το βάδισμα να είναι ανεπαίσθητη.
Αδιαμφισβήτητα, η ΠΑΡΆΝΟΜΗ δεντροφύτευση από πλευράς της υπηρεσίας πρασίνου του Δήμου Ηρακλείου, είναι εκείνο το στοιχείο που τις περισσότερες φορές καταστρέφει την ελεύθερη ανεμπόδιστη κινητικότητα των πολιτών στα πεζοδρόμια της πόλης, αφού η φύτευση γίνεται εντός ή στο όριο της ελεύθερης ζώνης όδευσης των πεζών. Αυτό πρέπει να σταματήσει άμεσα και δεν πρέπει να επαναληφθεί σε νέο έργο. Στο αστικό δομημένο περιβάλλον έχουν προτεραιότητα οι πολίτες.
Επομένως, θα πρέπει να διαφυλαχθεί με κάθε τρόπο και σε κάθε περίπτωση η προβλεπόμενη από την νομοθεσία Ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών, απαλλαγμένη κάθε στοιχείου αστικού εξοπλισμού. Η ΚΥΑ 6213/Β/2022 προβλέπει με συγκεκριμένο άρθρο την χωροθέτηση κάθε στοιχείου αστικού εξοπλισμού, έξω από την ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών. Η Ελεύθερη Ζώνη Όδευσης Πεζών δεν θα πρέπει να διακόπτεται από κάδους απορριμμάτων, στάσεις λεωφορείων, περίπτερα και άλλα.Η φύτευση πρασίνου θα πρέπει να γίνεται μόνο εφόσον υπάρχει διαθέσιμος επαρκής χώρος για τη δημιουργία σύμφωνα με την Νομοθεσία ζώνης πρασίνου.
Επιπρόσθετα, η ΚΥΑ 6213/Β/2022 επιτρέπει τα κιγκλιδώματα αλλά και τα κολωνάκια με συγκεκριμένες προδιαγραφές. Εμείς ως Π.ΕΤ.Κ. θέλουμε να σας επισημάνουμε ότι θα πρέπει τα κολωνάκια, που προφανώς θα τοποθετηθούν, να έχουν ανώτερο ύψος από το ελάχιστο που προτείνει ο νομοθέτης (80 πόντους), καθώς επίσης να έχουν έντονο χρώμα διαφορετικό από εκείνο του πεζοδρομίου για να γίνονται αντιληπτά από τους ανθρώπους με οπτική αναπηρία. Τέλος, θα πρέπει να τοποθετούνται σε σημεία που δεν εμποδίζουν την διέλευση των πεζών.
Συμπληρωματικά, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η πραγματικότητα του Ηρακλείου, που θέλει σε κάθε δρόμο σταθμευμένα αυτοκίνητα και από τις δύο πλευρές των δρόμων σε μόνιμη βάση. Σε αυτή την περίπτωση θα ήταν χρήσιμο κάθε δύο θέσεις στάθμευσης να υπάρχει προέκταση του πεζοδρομίου 1 επί 1 μέτρο για τη φύτευση κατάλληλου πρασίνου, που ενδεχομένως να μπορεί να επεκταθεί με υποστυλώματα και θα έχει μικρό όγκο κλαδιών και ριζικού συστήματος. Επιπρόσθετα, θα μπορούσε το πεζοδρόμιο, σε δρόμους που προβλέπεται από την νομοθεσία 2 μέτρα ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών και το όριο της ρυμοτομικής γραμμής είναι 12 μέτρα, αυτή να γίνει μικρότερη με ελάχιστο όριο το 1,5 μέτρο, προκειμένου να χωρέσει η ζώνη φύτευσης κατά μήκος του πεζοδρομίου και ο αστικός εξοπλισμός και με την προϋπόθεση ότι θα είναι πλήρως ανεμπόδιστη η ελεύθερη όδευση πεζών.
Θα θέλαμε να γνωρίζετε πως η Περιφερειακή Ένωση Τυφλών Κρήτης θα βρίσκεται στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω διευκρίνιση ή πληροφορία χρειαστείτε, σχετικά με την καλύτερη εφαρμογή της νομοθεσίας και την ποιότητα των έργων που αφορούν στην προσβασιμότητα των ανθρώπων με οπτική αναπηρία και γενικότερα.
Μετά εκτιμήσεως
Για τη Δ.Ε.
Ο Πρόεδρος: Μαρκοδημητράκης Μενέλαος
Η Γεν. Γραμματέας: Κατσιπουλάκη – Γιαννιδάκη Καλλιόπη